13 projekt nominerade till Stenpriset 2021

Juryn har i år valt ut 13 pro­jekt som lever upp till Sten­pri­sets tre kärn­vär­den: este­tiskt, håll­bart och nyska­pan­de!

Nomi­ne­ring­ar­na till Sten­pri­set 2021 bekräf­tar än en gång upp natur­ste­nens bredd som både mate­ri­al och funk­tion. Bland årets nomi­ne­ra­de pro­jekt hit­tar vi pri­sad inred­ning, ny infra­struk­tur, hant­verk av yppers­ta klass och konst­pro­jekt.
– Pri­set pre­mi­e­rar en hel­hets­syn och en dju­pa­re för­stå­el­se för mate­ri­a­lets möj­lig­he­ter. Kärn­vär­de­na ger bre­da tolk­ning­ar: nyska­pan­de finns i tra­di­tio­ner och god arki­tek­tur ger all­tid håll­bar­het, säger Kai Mark­lin, jury­ord­fö­ran­de och ord­fö­ran­de i Sve­ri­ges Ste-nin­du­stri­för­bund.

Täv­lingsju­ryn utser tre fina­lis­ter som pre­sen­te­ras i höst. Vin­na­ren pre­sen­te­ras i slu­tet av året.

Nomi­ne­ra­de pro­jekt:

Anka­re och kät­ting
Anka­re och kät­ting vid Har­plinge kyr­ko­gård. Till­ver­kad i Hal­landg­nejs av Ahmed Ablah vid Halm­stad Sten­hug­ge­ri efter egen design. Kät­ting­en är hug­gen ur ett block i ett styc­ke, inga skar­var eller sam­man­fo­ga­de delar. Anka­ret är cir­ka 2,6 meter långt me-dan kät­ting­en mäter 2,5 meter.

Rosett­föns­ter
Den nya rosett­fönst­ret i Lin­kö­pings dom­kyr­ka är ett exem­pel på hur den moder­na CNC-tek­ni­ken och det tra­di­tio­nel­la hant­ver­ket sam­ver­kar. Ori­gi­nal­de­len, som till­ver­ka­des på 1300-talet, är utbytt mot helt nytt föns­ter i kalk­sten från Borg­hamn. Pro­duk­tions­che­fen Tim Erics­son vid Borg­hamns Sten­för­äd­ling bedö­mer att när­ma­re 300 arbetstim­mar lagts på restau­re­ring­en av föns­ter­par­ti­et.

Rid­dar­hol­men järn­vägs­hyl­lan
Åter­an­vänd och ny gat­sten har använts i den nya belägg­ning­en vid Järn­vägs­hyl­lan på Rid­dar­hol­men i Stock­hol­men. Slut­re­sul­tat har bli­vit en yta som upp­fyl­ler alla kom­plexa tek­nis­ka krav och smäl­ter in i den befint­li­ga kul­turmil­jön, som sam­ti­digt blir mer till-gäng­lig.

Infi­ni­ty Eight
Skulp­tö­ren Pål Svens­son har med ver­ket Infi­ni­ty Eight ska­pat en ny lin­je i sitt konst­när­skap. Det förs­ta ver­ket till­ver­ka­des i dia­bas och åter­finns vid ett muse­um i Ala­ba­ma i USA. Det and­ra ver­ket i seri­en av evig­hets­sym­bo­len är till­ver­kat i Hal­lands­gnejs och instal­le­ras i som­mar på Orust.

Restau­rang Vrå
Nya restau­rang Vrå i Cla­ri­on Hotel Post i Göte­borg har med ett med­ve­tet val och en bred pal­let av sten­sor­ter för­ank­rats i plat­sens histo­ria. I den nya smak­ful­la inred­ning­en hit­tar man gra­nit, kalk­sten, mar­mor och lavas­ten som på oli­ka sätt defi­ni­e­rar rum och käns­la.

AIRA
Restau­rang AIRA för­ank­rar med den öländs­ka kalk­ste­nen hela bygg­na­den i skär-gårds­land­ska­pet. Jonas Boh­lin har använt oli­ka bear­bet­ning­ar för att lösa upp grän­ser och för­stär­ka rum­mens oli­ka dyna­mik. Kalk­ste­nen är hyv­lad, nor­malsli­pad och maski­nellt kryss­ham­rad. I inred­ning­en åter­kom­mer även Eke­bergs­mar­mor.

Fyr­tor­net
”Lidin­gös förs­ta skyskra­pa” är ritat av av Win­gård­hs arki­tekt­kon­tor och ett nytt land­mär­ke i stads­de­len Dalé­num, vid Salt­sjön i Stock­holms inlopp. Punkt­hu­set – ”Skyskra­pan” – mäter 22 våning­ar och har en fasa­dy­ta som är cir­ka 4800 kvadrat­me­ter, klädd med den nors­ka skif­fer­sor­ten Otta Rost.

Med­bor­gar­hu­set
Reno­ve­ra­de Med­bor­gar­hu­set i Stock­holm har gjorts mer till­gäng­ligt och bland annat fått nya entré­er från Med­bor­gar­plat­sen (ny gat­stens­be­lägg­ning), Göt­ga­tan och tun­nel­ba­ne­pla­net, vil­ket gör det möj­ligt för besö­ka­re att röra sig inom huset och mel­lan de oli­ka verk­sam­he­ter­na.

Per­ma­nence & Perisha­bi­li­ty
Desig­nern Anna Roth­lin har med Per­ma­nence & Perisha­bi­li­ty ska­pat ett bord i dia­bas som ger en levan­de möns­ter­bild, med bru­na och guld­skif­tan­de inslag. Bords­ski­van, har ytbe­ar­be­tats på oli­ka sätt för att för­stär­ka ett skif­tan­de uttryck.

Ser­gel­hu­set
Ser­gel­hu­set har en av Sve­ri­ges mest expo­ne­ra­de fasa­der. Huset har efter år av om-fat­tan­de och kom­plexa restau­re­ring­ar åter­ta­git sin ursprung­li­ga roll som ett nav i tre nivå­er – mitt i Stock­holms hjär­ta. Den nya fasa­den består till sto­ra delar av åter­bru­kad gra­nit från klas­sis­ka Skan­di­na­vis­ka Ban­ken.

Sto­ra torg Eslöv
Sto­ra torg ett av Eslövs sto­ra offent­li­ga rum – hjär­tat och navet i stads­kär­nan. Med små medel som nivåskill­na­der, vege­ta­tion och mark­ma­te­ri­al i bland annat natursten har man ska­pat mind­re utrym­men och en stör­re inti­mi­tet i vad som tidi­ga­re upp­fat­ta-des som ett rela­tivt öppet och öds­ligt torg.

SeaU i Helsing­borg.
Nya hotell- och kon­gress­an­lägg­ning­en SeaU i Helsing­borg kny­ter an till sta­dens ska­la och mate­ri­a­li­tet. Den sto­ra kon­gres­sa­len är pla­ce­rad en trap­pa upp, vil­ket gör bot­ten-våning­en till en för­läng­ning av tor­get, med café­er, restau­rang­er och foa­jé med möj­lig-het till utställ­ning­ar och and­ra arrange­mang.

STHLM NEW
Den 102 meter höga skyskra­pan Sthlm 01 ingår i Sthlm New Cre­a­ti­ve Busi­ness Spa-ces, som ska bli en före­tags­hubb nära Gull­mars­plan. Murar, trap­por och häl­lar i flam­mad svart Mohe­da­di­a­bas för­ank­rar bygg­na­den i den ås som går genom hela Stock­holm.

Press­med­de­lan­de

Prenumerera på tidningen STEN?

Fyll i ditt namn och din mailadress så kontaktar vi dig!